Takaisin taskukirjaluetteloon...
Voit käyttää sivun alalaidassa olevaa lomaketta tai sähköpostiosoitetta pkannine@cc.hut.fi palautteen, yms. lähettämiseksi!
Kaikki vanhempia taskukirjoja lukeneet muistavat varmasti tarinoiden väliin ujutetut sidostarinat. Toiset pitävät niistä, koska ne tuovat taskareihin yhtenäisyyden tunnetta, toiset taas vihaavat niitä surkean piirrosjäljen ja teennäisten juonien takia. Kolmannet tekevät molempia ja tulevat hulluksi, kuten minä. Sukeltakaamme siis näiden pirullisten tarinoiden sekaan...
Esinäytösten alkuperä
Indeksi esinäytöksistä
Höpinöitä erikoisemmista esinäytöksistä
Esinäytösten merkityksestä
Alusta on hyvä aloittaa. Mistä esinäytökset siis ovat kotoisin? Niiden historia juontaa yllättäen Italiaan, taskaritarinoiden kotimaahan, vaikka suomalaiset taskarit käännettiin saksalaisista painoksista. Varsinkin ensimmäiset sata taskaria koostuvat 90% italialaisista tarinoista. Siellä ne ilmestyivät suosituimman Disney-lehden Topolinon (Mikki Hiiri) sivuilla. Kuten Aku Ankka meillä on myös Topolino hyvin suosittu lehti, ja sen ilmestyttyä aikansa, alkoi nousta kysyntää parhaiden tarinoiden uusintapainoksiin. Italialaiset toimittajat päättivät, että paras keino olisi alkaa julkaista uutta sarjaa, johon koostettaisiin italialaisen sarjakuvan helmet. Sarjan alkoi ilmestyä vuonna 1957 ja sen nimeksi tuli "I Classici di Walt Disney". Kokoelmiin palkattiin tekemään yhdistäviä sarjakuvan pätkiä eräs Giuseppe Perego, jonka piirrosjäljen jokainen tunnistaa sen kerran nähtyään. Tämä sarja toimi pohjana kaikille eurooppalaisille taskarijulkaisuille ja niinpä vuonna 1970 saimme nauttia ensi kerran Giuseppe Peregosta ja hänen taidoistaan.
Olen koonnut tähän hakemiston taskareissa ilmestyneistä esinäytöksistä tekijä- ja alkuperätietoineen.
Taskarien alkuperäistä sarjaa "I classici" on julkaistu kahtena sarjana. Ensimmäisen (1957-1976) koodi on CDW. Sitä julkaistiin 71 osaa. Toisen sarjan (1977-) koodina on CD. Siinä on ilmestynyt jo lähes 300 osaa, mutta viimeinen esinäytös julkaistiin numerossa 91.
Koodi viittaa siihen koodiin, jolla esinäytös on listattu INDUCKSiin, mistä suurin osa tiedoista on peräisin.
Lisätietoja löytyy sivun alareunasta
Taskari | Alkuperä/koodi | Sivumäärä | Piirtäjä | Lisätietoja |
1 | I CWD 21-A | 33 | Giuseppe Perego | |
2 | I CWD 31-A | 31 | Giuseppe Perego | |
3 | I CWD 32-A | 28 | Giuseppe Perego | |
4 | I CWD 33-A | 38 | Giuseppe Perego | |
5 | I CWD 9-A | 21 | Giuseppe Perego | |
6 | I CWD 20-A | 32 | Giuseppe Perego | |
7 | I CWD 40-A | 37 | Giuseppe Perego | |
8 | I CWD 41-A | 27 | Giuseppe Perego | |
9 | I CWD 35-A | 28 | Giuseppe Perego | |
10 | I CWD 42-A | 27 | Giuseppe Perego | |
11 | I CWD 38-A | 15 | Giuseppe Perego | |
12 | I CWD 43-A | 26 | Giuseppe Perego | |
13 | I CWD 37-A | 9 | Giuseppe Perego | lisätietoa |
14 | I CWD 22-A | 37 | Giuseppe Perego | |
15 | I CWD 46-A | 26 | Giuseppe Perego | |
16 | I CWD 39-A | 27 | Giuseppe Perego | |
17 | I CWD 47-A | 26 | Giuseppe Perego | |
18 | I CWD 48-A | 29 | Giuseppe Perego | |
19 | I CWD 23-A | 28 | Giovan Battista Carpi | |
20 | I CWD 25-A | 29 | Giuseppe Perego | |
21 | I CWD 26-A | 39 | Giuseppe Perego | |
22 | I CWD 27-A | 28 | Giuseppe Perego | |
23 | I CWD 24-A | 27 | Giuseppe Perego | |
24 | I CWD 30-A | 30 | Giuseppe Perego | |
25 | I CWD 28-A | 38 | Giuseppe Perego | |
26 | I CWD 10-A | 32 | Giuseppe Perego | |
27 | I CWD 18-A | 27 | Giuseppe Perego | |
28 | I CWD 34-A | 28 | Giuseppe Perego | |
29 | I CWD 36-A | 32 | Giuseppe Perego | |
30 | I CWD 52-A | 29 | Giuseppe Perego | |
31 | I CWD 49-A | 28 | Giuseppe Perego | |
32 | I CWD 51-A | 34 | Giuseppe Perego | |
33 | I CWD 55-A | 18 | Giuseppe Perego | |
34 | I CWD 56-A | 27 | Giuseppe Perego | |
35 | I CWD 53-A | 32 | Giuseppe Perego | |
36 | I CWD 7-A | 25 | Giuseppe Perego | |
37 | I CWD 58-A | 22 | Marco Rota | |
38 | I CWD 61-A | 19 | Giuseppe Perego | |
39 | I CWD 59-A | 20 | Giuseppe Perego | |
40 | I CWD 60-A | 28 | Giuseppe Perego | |
41 | I CWD 57-A | 30 | Giuseppe Perego | |
42 | I CWD 62-A | 31 | Giuseppe Perego | |
43 | I CWD 64-A | 29 | Giuseppe Perego | |
44 | I CWD 65-A | 30 | Giuseppe Perego | |
45 | I CWD 69-A | 38 | Giuseppe Perego | |
46 | I CWD 70-A | 32 | Giuseppe Perego | |
47 | I CD 10-A | 34 | Giuseppe Perego | |
48 | I CWD 63-A, I CWD 67-A | 23 | Giuseppe Perego | lisätietoa |
49 | I CWD 66-A, I CWD 67-A | 25 | Giuseppe Perego | lisätietoa |
50 | I CWD 6-A | 21 | Giuseppe Perego | |
51 | I CWD 71-A, I CD 2-A | 16 | Giuseppe Perego, Giancarlo Gatti | lisätietoa |
52 | I CD 6-A, I CWD 71-A, I CDW 1-A | 22 | Giuseppe Perego, Giancarlo Gatti, Giovan Battista Carpi | lisätietoa |
53 | I CD 4-A | 35 | Giuseppe Perego | |
54 | I CD 8-A | 22 | Giancarlo Gatti | |
55 | I CWD 2-A | 18 | Giovan Battista Carpi | |
56 | I CD 12-A | 26 | Giuseppe Perego | |
57 | I CWD 11-A | 24 | Giuseppe Perego | |
58 | I CD 14-A | 24 | Giuseppe Perego | |
59 | I CD 18-A | 35 | Giuseppe Perego | |
60 | I CD 20-A | 33 | Giancarlo Gatti | |
61 | I CD 22-A | 36 | Giuseppe Perego | |
62 | I CD 24-A | 37 | Giuseppe Perego | |
63 | I CWD 8-A | 29 | Giuseppe Perego | |
64 | I CWD 14-A | 18 | Giuseppe Perego | |
65 | I CD 26-A | 36 | Giuseppe Perego | |
66 | I CWD 13-A | 26 | Giuseppe Perego | |
67 | I CD 30-A | 24 | Giuseppe Perego | |
68 | I CD 38-A | 32 | Giancarlo Gatti | |
69 | I CD 40-A, I CD 34-A | 27 | Giuseppe Perego, Giancarlo Gatti | lisätietoa |
70 | I CD 42-A | 37 | Giuseppe Perego | |
71 | I CWD 15-A?, I CWD 17-A | 28 | Giuseppe Perego | lisätietoa |
72 | I CD 44-A | 8 | Giancarlo Gatti | |
73 | I CWD 12-A | 25 | Giuseppe Perego | |
74 | I CD 46-A, I CD 32-A, I CD 44-A | 13 | Giuseppe Perego, Giancarlo Gatti | lisätietoa |
75 | I CD 34-A | 2 | Giancarlo Gatti | lisätietoa |
76 | I CD 50-A | 8 | Giancarlo Gatti | |
78 | I CWD 19-A | 14 | Giuseppe Perego | |
79 | I CD 52-A | 31 | Giuseppe Perego | |
83 | I CD 32-A, I CD 56-A, ???? | 13 | Giancarlo Gatti, Sergio Asteriti | lisätietoa |
85 | ???? | 7 | Giuseppe Perego | lisätietoa |
107 | I CD 91-A | 15 | Giancarlo Gatti |
Joidenkin esinäytösten käsikirjoittajakin tunnetaan: hän on Gian Giacomo Dalmasso (paitsi kaksi ensimmäistä, joissa Guido Martina toimi kirjoittajana). Kuten indeksistä voi päätellä, ei taskarien julkaisussa paljoa järjestelmällisyyttä käytetty, vaan alkuteoksia on napattu sieltä täältä. Yksi asia ei kuitenkaan muutu: Giuseppe Perego on ylivoimaisesti yleisin piirtäjä. Toinen piirtäjä, jonka nimi näkyy useammin on IMHO yhtä huono piirtäjä Giancarlo Gatti. Vain muutaman kerran on ohjaksiin päästetty parempia piirtäjiä kuten Giovan Battista Carpi, Marco Rota tai Sergio Asteriti. Minua ainakin vaivaa se, että jos italialaiset toimittajat pitivät esinäytöksiä niin tärkeinä, että niitä piti tehdä, miksi he eivät palkanneet parempia piirtäjiä? Toisaalta kuka hyvä piirtäjä viitsisi tehdä esinäytöksiä?
Esinäytökset, niin huonosti piirrettyjä kuin ovatkin, tuovat taskareihin oman erikoisen ilmapiirin. Ne sitovat taskarin osiansa suuremmaksi kokonaisuudesta: jokainen taskari koostui tarinoista, joita ei voinut vaihtaa keskenään. Nykyiset taskarit ovat vain kokoelmia irrallisia tarinoita. Hyvät tarinat kyllä muistaa, mutta taskari ei jää mieleen, koska tarinoista ei muodostu minkäänlaista yhteyttä toisiin. Esinäytökset ovat myös pitkiä, parhaimmilaan lähes 40 sivuisia. Niinpä niissä on mahdollisuus rakentaa hyväkin juoni esinäytökselle. Esimerkiksi taskarissa 73 on onnistuttu todella loistavasti tekemään esinäytöksestä oma salaperäinen dekkaritarina. Toisaalta esinäytökset, joissa juonena on pelkästään esimerkiksi tarinoiden kertominen (11, 64), eivät ole kovikaan kiinnostavia mutta tyhjää parempia kuitenkin. Luulen, että esinäytökset olivat yksi niistä syistä, jotka tekivät taskareista niin suosittuja kuin ne nykyisin ovat, ja olisi mukava nähdä niiden paluu joskus. Mutta unelmat ovat unelmia...