Takaisin taskukirjaluetteloon...

Aku Ankan taskukirjat - kansitaidetta

Aku Ankan taskukirjojen kansitaiteessa on erotettavissa kaksi vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa kansissa käytettiin lähinnä hahmoasetelmia. Tyypillinen tällainen potretti löytyy kirjasta 11: Roope Suuri Toisessa vaiheessa siirryttiin Aku Ankka -lehtimäisiin kommellus/tapahtuma-kansiin (esim. taskukirja 160: Monta rautaa tulessa ).

Vaiheiden raja ei kuitenkaan ollut selvä. Vitsiruutumaisia piirteitä on jo taskukirjassa 3: Mikki ja viidakon vaarat sekä erityisesti taskukirjassa 93: Jääräpää Aku . Viimeistään vitsikansiin päästiin numerossa 104: Aku saa aikaan . Toisalta taas taskari 182: Rantaleijona kuuluu selvästi potrettikansien alalajiin.

Epätavallisin kansi puolestaan oli kirjassa 60: Akua aina tarvitaan . Kyseisessä kannessa Aku on sytyttämässä takkaa; potrettikansillekin ominainen vauhti tai komedian tavoittelu tuntuu puuttuvan tästä kannesta. Tähän mennessä synkin kansi on taas ollut taskukirjassa 138: Salaperäiset kyntteliköt . Tietenkin synkkyys on hyvin suhteellista Aku Ankan taskukirjojen kansissa.

Kansien erikoisuuksista voidaan vielä mainita Kari Korhosen kannet. Näitä ovat ainakin 179 , 188 , 194 , 196 , 200 , 201 , 205 , 207 , 212 ja 213 .

Ari Seppi

Suosikkikannet

Mielestäni paras kansi on taskukirjassa 32: Onnenpoika Aku Ankka juuri onnistuneen vitsinsä vuoksi. Mitä mieltä sinä olet? Täytä alla oleva lomake ja lähetä se, niin mielipiteesi päätyy tälle sivulle.

Äänet tällä hetkellä:

Nimesi:

E-mail:

Paras kansi:

Perustelut: